Miejscowa utrata tkanki tłuszczowej to mit.

Zauważyłaś, że podczas odchudzania często tracimy tłuszcz w miejscach, które chciałybyśmy, żeby pozostały tych samych rozmiarów? (Tak, mówię o piersiach :)) I z drugiej strony uparcie trzyma się miejsc, w których naprawdę chcemy schudnąć?

Dlatego tak wiele osób poszukuje odpowiedzi na pytanie „Jak schudnąć z….?”. I w miejsce kropek wstaw najbardziej problematyczną część swojego ciała. Co najgorsze, internet najczęściej daje na to odpowiedzi, które tylko wprowadzają nas w błąd. Znajdziesz ćwiczenia na utratę tkanki tłuszczowej na brzuchu, na szczupłe uda czy smukłe ramiona. Te ćwiczenia owszem, wzmacniają te części ciała, co jednak nie idzie najczęściej w parze z utratą tkanki tłuszczowej w tym obszarze.

Czy wiesz, że robiąc przysiady, uda mogą wcale się nie zmniejszyć, za to np. zniknie ci oponka? To wszystko dlatego, że nie MIEJSCOWA REDUKCJA TŁUSZCZU NIE ISTNIEJE.

i w

Gdzie najpierw tracisz tłuszcz?

U większości ludzi tłuszcz „schodzi” jak warstwy cebuli. Nie znika z określonego miejsca, tylko warstwa po warstwie z całego ciała.

Jednak u niektórych osób są zlokalizowane obszary, w których utrata tłuszczu (lub przyrost) jest bardziej wyraźna i podczas gdy tłuszcz jest uwalniany z całego ciała, strata jest proporcjonalnie różna w różnych obszarach.

Dlatego człowiek może szybko schudnąć na twarzy i wciąż mieć „zapasową oponę” wokół talii. Kobieta będzie narzekać na malejący biust, podczas gdy rozmiar jej bioder zmniejszy się tylko nieznacznie.

Jedno jest pewne – tłuszcz najpierw zniknie z obszaru, gdzie pojawił się ostatnio. Więc jeśli ostatnio przybyło ci w biodrach, a oponka wokół brzucha ma się dobrze już od długiego czasu, to najprawdopodobniej najpierw schudniesz w biodrach a na końcu z brzucha.

Najczęstszym błędem osób odchudzających się jest właśnie wiara w miejscową utratę tkanki tłuszczowej. Dlatego robią np. setki brzuszków, żeby zmniejszyć obwód talii, czy też trzaskają przysiady i wykroki marząc o szczupłych udach.

Na siłowni jedną z najbardziej popularnych maszyn siłowych jest maszyna na mięśnie przywodzące uda (wewnętrzna część uda). Dziewczyny marzą o przerwie między udami (sic!), więc siadają z komórką w ręku (no przecież trzeba się czymś zająć) i z uporem maniaka ściskają ciężar swoimi udami. Maszyna sama w sobie jest ok jeśli celujemy we wzmocnienie tej cześć ciała, ale niestety nie spowoduje ona, że nagle uda przestaną się nam siebie ocierać.

Dlaczego?
Trening siłowy sam w sobie ma na celu wzmacnianie i budowanie tkanki mięśniowej. „Efektem ubocznym” większych mięśni, jest większy metabolizm, a więc przy odpowiedniej diecie, tłuszcz zacznie znikać. Ale tak, jak mówiłam już wcześniej, nie zniknie z tej części ciała, którą ćwiczymy. Będzie schodził albo równomiernie z całego ciała, albo najpierw obszaru, który jest dla nas najmniejszym problemem, jeśli chodzi o redukcję tkanki tłuszczowej.

Teraz pewnie część z was sobie myśli „o nie, to nie robię już więcej przysiadów, bo w życiu nie zmieszczę się w wymarzone jeansy”. Nic bardziej mylnego. Rób przysiady, wzmacniaj brzuch, ale dobierz takie obciążenie, które będzie powodowało i wzmacnianie, a nie rozbudowę. Choć o rozbudowę przecież trudno będąc na diecie redukcyjnej, w której masz ujemny bilans kaloryczny. Kiedy odpowiednio skomponujesz trening siłowy/wzmacniający i aerobowy (bieganie, pływanie, rower, taniec), a do tego zastosujesz odpowiedni system odżywiania, na pewno w końcu wyrzeźbisz swoje ciało tak, jak sobie wymarzyłaś (i tyle na ile pozwala ci genetyka). Bądź jednak konsekwentna – to jest klucz do sukcesu!

P.S. Istnieją sposoby, żeby nieco wpłynąć na brzuszną tkankę tłuszczową i zachęcić ją do opuszczenia naszego ciała 🙂 O ćwiczeniach i diecie na płaski brzuch już wkrótce opowiem na żywo. Gdzie i kiedy, dam znać wkrótce!

One thought on “Miejscowa utrata tkanki tłuszczowej to mit.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s