Dlaczego jedzenie 5 posiłków dziennie nie zawsze się sprawdza?

Utarło się, że zdrowa dieta to 5 posiłków co 3 godziny, bo inaczej spowolni nam metabolizm. Na szczęście mit ten został obalony i coraz więcej świadomych osób nie musi ciągle myśleć o jedzeniu, za to 3 razy dzienni cieszy się solidną porcją jedzenia i skutecznie walczy z tkanką tłuszczową.

Dlaczego jedzenie 5 posiłków co 3 godziny nie zawsze się sprawdza_

Większość jednak osób je bez przerwy – 5 posiłków przerywanych cukierkiem, jabłuszkiem, kawą z mlekiem i cukrem. Dlaczego? Bo jedzenie jest przyjemne, bo nie wypada odmawiać w towarzystwie, bo trzeba „zajadać” stres lub wydaje im się, że są głodni.

Trzeba zdać sobie sprawę, że „system”, który mamy zainstalowany w naszym człowieczym ciele, zaprogramowany jest na odkładanie zapasów. Mamy to w genach, które mimo upływu tysięcy lat nie zmieniły się. Kiedyś człowiek jadł kiedy coś upolował albo trafił na krzaczek owoców, a dziś wszechobecność pożywienia sprawia, że nie mamy hamulców. W efekcie ponad 50% naszego społeczeństwa jest otyła. Co 6 sekund umiera ktoś na cukrzycę, a na każdą osobę z cukrzyca typu drugiego, przypada druga, która nawet nie wie, że na nią choruje.

Jak to wszystko działa?
Kiedy zjemy posiłek następuje faza sytości, która trwa 4-6 godzin. W odpowiedzi na pokarm (szczególnie ten zawierający węglowodany), czyli pojawienie się glukozy we krwi, trzustka wydziela hormon – insulinę, która ma za zadanie odtransportować glukozę do komórek, aby te mogły ja spożytkować na cele energetyczne. Jeśli jednak samej glukozy będzie więcej niż, nasze ciało potrzebuje, zostaje zmagazynowana – trafi do komórek tłuszczowych. To dość duże uproszczenie, ale pokazuje co się dzieje w naszym organizmie po posiłku.

Insulina działa przez około 4-6 godzin po posiłku, aż zakończy transportowanie nadmiaru glukozy. Tyle trwa faza sytości.

Po tym czasie, kiedy spadnie poziom insuliny, a my nie dostarczymy kolejnej porcji glukozy w postaci posiłku, trzustka zacznie wydzielać drugi hormon, przeciwstawny do insuliny – glukagon. Jego zadaniem jest poinformowanie komórek, żeby zaczęły czerpać energię z zapasów. I znów w uproszczeniu – wtedy dopiero może nastąpić spalanie tkanki tłuszczowej.

Kluczem jest więc pozwolenie na to, żeby poziom insuliny spadł i włączył się glukagon. Jedząc co 3 godziny, nie ma po prostu na to szans, chyba że włączymy intensywną aktywność fizyczną. Także jeśli nie trenujesz 2-3 razy dziennie, spróbuj jeść rzadziej ale więcej. Zyskasz sporo czasu i ładniejszą sylwetkę 🙂

One thought on “Dlaczego jedzenie 5 posiłków dziennie nie zawsze się sprawdza?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s