Trening core – tajemnicza nazwa zajęć fitness

Nazwa „core” zaczęła się coraz częściej pojawiać w grafikach zajęć klubów fitness. Czyżby kolejna nowość, żeby przyciągnąć klientów obiecując gruszki na wierzbie? Nic bardziej błędnego. Prawda jest taka, że w świecie fitnessu czy treningu siłowego wszystko, co jest skuteczne, już zostało wymyślone. Tak też jest z core – ćwiczenia wzmacniające i stabilizujące nasz korpus istnieją od dawna, chociażby w Pilatesie czy jodze. W tym przypadku zostały one po prostu zgrupowane w jeden trening.

Maja (41)

Core” to nasz korpus, rdzeń, centrum naszego ciała. Nie trudno się domyślić, że to najważniejsza część ciała i nie bez powodu trenerzy wszelkich dyscyplin, fizjoterapeuci, ortopedzi podkreślają wagę silnego korpusu.

core1

Mięśnie core to nie tylko mięśnie brzucha, ale również mięśnie pośladkowe oraz mięśnie grzbietu. One wszystkie odpowiedzialne są za prawidłową postawę naszego ciała oraz utrzymywanie go w równowadze – na co dzień i podczas ćwiczeń fizycznych. Nazywane są również mięśniami posturalnymi czy stabilizacyjnymi. Trening core to nie tylko planki czy brzuszki, ale również ćwiczenia wzmacniające mięśnie pośladków i dolnych partii grzbietu. Często stosuje się ćwiczenia izometryczne polegające na napinaniu mięśni bez zmiany ich długości, czy też ćwiczenia na niestabilnej powierzchni (na bosu, na piłce).

Maja (179)

Bez względu na to czy jesteś jeszcze podstawówce, już wyczynowym sportowcem, księgową czy babcią Helenką – potrzebujesz silnego korpusu.

Praca zawodowa wymaga od nas coraz więcej siedzenia w jednej pozycji i dla wielu osób dzień pracy oznacza 8 godzin patrzenia się w monitor komputera. W efekcie ich mięśnie, ścięgna i stawy ulegają osłabieniu. Dodatkowo pojawia się zbytnie napięcie, np. w okolicach szyi. Słabną mięśnie brzucha, okolicy lędźwi i pośladki. Wszystko to prowadzić może do większych problemów takich jak bóle głowy, dolegliwości ze strony układu krwionośnego czy trawiennego.

Siła pochodzi ze środka

Bez silnych mięśni głębokich tułowia, całej grupy mięśni core, nie mamy co liczyć na ładną sylwetkę i siłę ogólną, bo to centralny generator siły naszego ciała. Biegacz pobiegnie szybciej a piłkarz kopnie piłkę mocniej, jeśli ich trening będzie miał na względzie wzmacnianie gorsetu mięśniowego tułowia. Słaby korpus to też większe ryzyko kontuzji.

Maja (185)

Core – trening na płaski brzuch?

Zdecydowanie tak, ale…w połączeniu ze zdrową dietą i inną aktywnością fizyczną. Trening core potrafi świetnie wyrzeźbić brzuch, uczynić jego mięśnie widocznymi od warunkiem, że oczywiście mamy odpowiedni skład ciała. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej przykryje nawet najlepiej wypracowane mięśnie brzucha.

Dlaczego warto ćwiczyć core?

Im silniejsze mięśnie tułowia, tym:

  • mniej kontuzji
  • silniejsze i sprawniejsze całe ciało
  • lepsze wyniki sportowe
  • bardziej prawidłowa postawa ciała
  • mniej problemów z bólem kręgosłupa
  • lepsza stabilizacja i równowaga ciała
  • większa świadomość ciała
  • ładniejsza rzeźba brzucha 🙂

Mocno zachęcam do włączenia treningu core do swojego planu tygodniowego, nie tylko ze względu na sylwetkę, ale ogólną sprawność i przeciwdziałanie kontuzjom.

Maja (48)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s