Komputerowa analiza składu ciała – jak interpretować wyniki?

Na pewno wiele z was miało okazję wykonać sobie komputerową analizę składu ciała aby sprawdzić kompozycję swojego ciała – ilość tłuszczu, masą mięśni, nawodnienie czy też wiek metaboliczny. Najnowsze analizatory są w stanie określić również typ naszej sylwetki.

Maja (108)

Analizatory składu ciała działają na zasadzie bioimpedancji elektrycznej, czyli za pomocą przewodnictwa elektrycznego mierzą opór w tkankach naszego ciała. Beztłuszczowa masa ciała (głównie mięśnie) z powodu wysokiej zawartości wody (80%) dobrze przewodzą prąd, natomiast tkanka tłuszczowa, z zawartością wody ok. 15%, jest słabym przewodnikiem.

Sama metoda nie jest perfekcyjna i niezawodna, ponieważ na wynik może mieć wpływ wiele czynników, takich jak nawodnienie, wilgotność stóp i dłoni, spożycie alkoholu i kofeiny czy też trening. Wykonując jednak badanie zawsze w podobnych warunkach, możemy uzyskać w miarę dokładny wynik. Biorąc pod uwagę dostępność, koszty i prostotę wykonania, oprócz lustra jest to najlepsza metoda zbadania składu ciała.

Poniżej znajdziecie analizę najważniejszych parametrów:

analiza składu ciała

Brakuje tutaj analizy wyniku BMI, czyli body mass index, ze względu na niedoskonałość tego wskaźnika. Określany jest tylko na podstawie wagi i wzrostu, a więc kompletnie nie bierze pod uwagę składu ciała. Tkanka mięśniowa jest cięższa od tkanki tłuszczowej, a więc umięśniony sportowiec może cechowa się dużym BMI wskazującym na nadwagę, co oczywiście jest błędne. Wskaźnik BMI sprawdza się tylko dla osób nie uprawiających sportów.

Analizatory składu ciała podają również dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Tutaj jednak nigdy nie kierowałabym się podanym wynikiem, bo zależy on od czynników, o których urządzenie nie ma pojęcia – tryb życia, somatotyp, częstotliwość i rodzaj treningów, choroby.

O ile jeden pomiar podaje nam stan rzeczywisty na dany dzień, o tyle zabawa zaczyna się, kiedy wykonuje się pomiary regularnie mając na celu monitorowanie postępów. Największe emocje pojawiają się przy wskaźnikach tkanki tłuszczowej, mięśniowej, wieku metabolicznego i trzewnej (brzusznej) tkanki mięśniowej.  W celu określenia skuteczności treningu i diety należy prawidłowo zinterpretować zmiany w obrębie zawartości tłuszczu oraz beztłuszczowej masy ciała. Poniżej możecie łatwo znaleźć swój przypadek, aby w efekcie podjąć właściwe działania. Oczywiście interpretacja jest bardzo ogólna, ale pozwala stwierdzić, gdzie należy doszukiwać się nieprawidłowości.

  • + rośnie
  • 0 bez zmian
  • – spada

interpr wyn anal skł ciała.jpg

W zależności o wyników powinniśmy obierać dalszą strategię. Jeśli wasza dieta odbiega od ideału, ale wyniki są świetne, to jeśli tylko jest zdrowa, nie musisz nic zmieniać. Nie poprawiaj czegoś, co świetnie działa. Jeśli wyniki was nie zadowalają, to znak, że trzeba coś zmienić i za jakiś czas powtórzyć pomiar. Metodą prób i błędów, będąc konsekwentnymi w swoich działaniach, w końcu dojdziecie do swojego własnego przepisu na sylwetkę. Każdy jest inny i niestety nie ma uniwersalnego toku postępowania.

Maja (3)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s